Hela sveriges kurser och ämnen

Social omsorg 1, SOASOC01

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika livsvillkors påverkan på människors livskvalitet, lycka och syn på det goda livet.
  • Centrala begrepp och perspektiv inom social omsorg.
  • Sociala och aktiverande uppgifter i form av daglig aktivering, samtal, kontaktskapande och relationsbyggande.
  • Personnära omsorg.
  • Rehabilitering samt habilitering som kan utföras i hemmet.
  • Serviceuppgifter.
  • Administrativa uppgifter samt teknisk och digital utrustning för informationsteknik inom social omsorg.
  • Kommunikationens grunder i mellanmänskliga relationer.
  • Bemötande, relationer och professionalism inom social omsorg.
  • Etiska begrepp och etiskt förhållningssätt.
  • Den historiska utvecklingen inom social omsorg och socialt arbete.
  • Lagar och andra bestämmelser samt dess intentioner inom social omsorg.
  • Anmälningsplikten.
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete och dess lagstiftning såsom systematiskt brandskyddsarbete (SBA), tillbud och arbetsskadeanmälan.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.

Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation. Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.

Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation. Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete.

Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat. I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat. Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt.

Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation. Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar arbetsmiljön. Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search