Hela sveriges kurser och ämnen

Språk specialisering – retorik 1a, SPAXXX01a

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning av varierade slag och med olika syften, såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk.
  • Röst, uttal och kroppsspråk som redskap samt olika sätt att skapa kontakt och förtroende. Språkriktighet och variation.
  • Olika talsituationer och anpassning när det gäller syfte och språk. Anpassning till målgruppens förförståelse.
  • Retorikens praktiska användningsområden. Den retoriska arbetsprocessen som redskap för förberedelser samt som stöd för genomförande av och reflektioner kring muntlig framställning.
  • Grundläggande berättartekniska och stilistiska begrepp som behövs för att samtala om och kommentera muntlig framställning.
  • Aktivt lyssnande samt konsten att ge respons på ett konstruktivt sätt.
  • Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. Olika sätt att med hjälp av kommunikationsteknik göra muntliga framställningar tillgängliga för andra.
  • Yttrandefrihet i relation till etik och upphovsrätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. I muntliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven har viss åhörarkontakt.

Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen. Eleven kommenterar översiktligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.

Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna. Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar. Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar.

Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven har god åhörarkontakt.

Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen. Eleven kommenterar utförligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.

Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna. Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar. Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar.

Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven har god åhörarkontakt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen. Eleven kommenterar utförligt och nyanserat förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar.

Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna. Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar. Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar.

Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar.

Program där kursen förekommer

search