Hela sveriges kurser och ämnen

Idrottsspecialisering 1, SPEIDS31

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Regler, taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling.
  • Den specifika idrottens utveckling nationellt och internationellt samt Riksidrottsförbundets organisation och idrottens finansiering.
  • Faktorer som möjliggör en hälsosam prestationsutveckling till exempel sambandet mellan fysiologisk träning och teknikträning samt kopplingen till idrottspsykologi.
  • Träningsmetoders betydelse för individens utveckling i specifik idrott.
  • Planering, genomförande och utvärdering av individuellt utformade träningsprogram.
  • Krav och kapacitetsanalys i specifik idrott.
  • Vanligt förekommande skador inom specifik idrott och omhändertagande vid akut skada.
  • Individers olika inställning till träning och tävling, till exempel olika förväntningar och mål.
  • Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av idrottsresultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför, med viss säkerhet och i samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med viss precision och kontroll. I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med viss säkerhet i nya miljöer.

Eleven beskriver översiktligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp.

Eleven planerar och genomför i samråd med lärare sin träning. I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet. Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa. Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.

När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför, med viss säkerhet och efter samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med precision och kontroll. I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med viss säkerhet i nya miljöer.

Eleven beskriver utförligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp.

Eleven planerar och genomför efter samråd med lärare sin träning. I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet. Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa. Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier. Dessutom diskuterar eleven utförligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.

När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför, med säkerhet och efter samråd med lärare specifik idrott tekniskt och taktiskt med god precision och kontroll. I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med säkerhet i nya miljöer.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp.

Eleven planerar och genomför efter samråd med lärare sin träning. I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet. Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa. Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier samt föreslår alternativa metoder för att förbättra resultatet. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet i tränings- och tävlingssituationer.

När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.