Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Digitalteknik och programmering, SPFDIG0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Programmering i teori och praktik.
  • Datorers och processorers uppbyggnad och användning i moderna spårbundna fordon.
  • Nätverk, dataomvandling, databussar, logiska och integrerade kretsar.
  • Datasystem som används för tester och felsökning på spårbundna fordon.
  • Programmering av PLC-system.
  • Programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner.
  • Analys av programmeringsuppgifter, formulering av strukturerad kod samt konstruktion av enkla algoritmer.
  • Konstruktion av enkla program.
  • Sambandet mellan människa och maskin. Anpassning av tekniska systems gränssnitt till individens kognitiva och perceptuella kapacitet.
  • Dokumentation enligt praxis.
  • Tekniska termer och begrepp.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt datorers och processorers uppbyggnad och användning i moderna spårbundna fordon. Vidare beskriver eleven översiktligt programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner. Eleven redogör översiktligt för användningsområden och funktion för olika komponenter som används i datasystem på spårbundna fordon.

Eleven utför i samråd med handledare enklare programmeringsuppgifter och nätverksuppkopplingar. Dessutom konstruerar eleven i samråd med handledare enkla program samt använder i samråd med handledare datasystem för felsökning och tester. Eleven genomför även i bekanta situationer systemering och strukturering av programmeringsuppgifter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med viss säkerhet de hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven ger enkla exempel på hur tekniska system kan anpassas till människan.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt datorers och processorers uppbyggnad och användning i moderna spårbundna fordon. Vidare beskriver eleven utförligt programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner. Eleven redogör utförligt för användningsområden och funktion för olika komponenter som används i datasystem på spårbundna fordon.

Eleven utför efter samråd med handledare programmeringsuppgifter och nätverksuppkopplingar. Dessutom konstruerar eleven efter samråd med handledare enkla program samt använder efter samråd med handledare datasystem för felsökning och tester. Eleven genomför även i bekanta och delvis nya situationer systemering och strukturering av programmeringsuppgifter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med viss säkerhet de hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven ger välgrundade exempel på hur tekniska system kan anpassas till människan.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat datorers och processorers uppbyggnad och användning i moderna spårbundna fordon. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner. Eleven redogör utförligt och nyanserat för användningsområden och funktion för olika komponenter som används i datasystem på spårbundna fordon.

Eleven utför efter samråd med handledare avancerade programmeringsuppgifter och nätverksuppkopplingar. Dessutom konstruerar eleven efter samråd med handledare enkla program samt använder efter samråd med handledare datasystem för felsökning och tester. Eleven genomför även i bekanta och i nya situationer systemering och strukturering av programmeringsuppgifter. I arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med säkerhet de hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven ger välgrundade och nyanserade exempel på hur tekniska system kan anpassas till människan.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search