Hela sveriges kurser och ämnen

Inredning och komfort 2, SPFINR02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Värme och kylsystem, HVAC.
  • Inredning.
  • Toalettsystem.
  • Ljudsystem.
  • Informationssystem.
  • Kommunikationssystem.
  • Förarhytt och kontroller.
  • Elektroniska displayer.
  • Extern och internbelysning.
  • Elektronik och elektroniska system.
  • Kontaktpressning.
  • Felsökning och diagnos.
  • Läsning och konstruktion av kopplingsscheman.
  • Verktyg och verkstad, hantering och underhåll.
  • Dokumentation enligt praxis.
  • Arbetsmiljö och säkerhet.
  • Elsäkerhet.
  • Lagar och bestämmelser som reglerar arbetet. Betydelsen av dessa för organisation och genomförande av det egna arbetet.
  • Sambandet mellan människa och maskin. Människans förutsättningar och begränsningar samt faktorer som påverkar prestationer. Olika typer av arbetsuppgifters påverkan på människan.
  • Tekniska termer och begrepp.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt komfortsystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven översiktligt för de principer inom ellära, elektronik och materiallära som området omfattar.

Eleven utför i samråd med handledare underhåll, diagnos och reparationer på samt i samråd med handledare funktionskontroll av komfortsystem. Dessutom genomför eleven i bekanta situationer demonterings- och monteringsarbeten på komfortsystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med visst handlag de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med viss säkerhet, vid behov, ritningar och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för enkla resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt komfortsystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven utförligt de principer inom ellära, elektronik och materiallära som området omfattar.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll, diagnos och reparationer på samt efter samråd med handledare funktionskontroll av komfortsystem. Dessutom genomför eleven i bekanta och delvis nya situationer demonterings- och monteringsarbeten på komfortsystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med gott handlag de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med viss säkerhet, vid behov, ritningar och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för välgrundade resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat komfortsystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för de principer inom ellära, elektronik och materiallära som området omfattar.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll, diagnos och reparationer på samt efter samråd med handledare funktionskontroll av komfortsystem. Dessutom genomför eleven i bekanta och i nya situationer demonterings- och monteringsarbeten på komfortsystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med mycket gott handlag de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med säkerhet, vid behov, ritningar och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.