Kommunikationssystem (SPFKOM0)
Information
- Gå till ämne, Spårfordonsteknik
- Poäng: 100
- Gäller från: 2012-07-11
- Senast ändrad: 2023-07-13
- Giltig till: 2020-07-31
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kommunikation och styrning.
- Kommunikationssystems komponenter och funktion.
- Elektroniska grundprinciper för informations- och överföringssystem.
- Datorers och processorers uppbyggnad och användning i spårbundna fordon.
- Nätverk.
- El och elektronik.
- Mikrovågor.
- Mätteknik.
- Felsökning och reparation av kommunikationssystem på spårbundna fordon.
- Läsning och konstruktion av kopplingsscheman.
- Dokumentation enligt praxis.
- Arbetsmiljö och säkerhet.
- Elsäkerhet.
- Lagar och bestämmelser som reglerar arbetet. Betydelsen av dessa för organisation och genomförande av det egna arbetet.
- Sambandet mellan människa och maskin. Människans förutsättningar och begränsningar samt faktorer som påverkar prestationer.
- Tekniska termer och begrepp.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt kommunikationssystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven översiktligt för de principer inom ellära, elektronik och datasystem som området omfattar.
Eleven utför i samråd med handledare underhåll och reparationer på samt i samråd med handledare funktionskontroll av kommunikationssystem. Dessutom genomför eleven i bekanta situationer demonterings- och monteringsarbeten på kommunikationssystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med viss säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med viss säkerhet, vid behov, kopplingsscheman och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för enkla resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt kommunikationssystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven utförligt för de principer inom ellära, elektronik och datasystem som området omfattar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och reparationer på samt efter samråd med handledare funktionskontroll av kommunikationssystem. Dessutom genomför eleven i bekanta och delvis nya situationer demonterings- och monteringsarbeten på kommunikationssystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med viss säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med viss säkerhet, vid behov, kopplingsscheman och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för välgrundade resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kommunikationssystemens huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig men också hur de samverkar i fordonet. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för de principer inom ellära, elektronik och datasystem som området omfattar.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och reparationer på samt i samråd med handledare funktionskontroll av kommunikationssystem. Dessutom genomför eleven i bekanta och i nya situationer demonterings- och monteringsarbeten på kommunikationssystemens komponenter. I arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga arbetsmetoder samt använder med säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa arbetsuppgifterna. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. Dessutom konstruerar eleven med säkerhet, vid behov, kopplingsscheman och arbetsunderlag. Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som styr arbetet. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om faktorer som påverkar samspelet mellan människa och maskin.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.