Hela sveriges kurser och ämnen

Svenskt teckenspråk för hörande 4, SVTSVT04

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och kända ämnesområden; intressen, vardagliga situationer, aktiviteter och händelseförlopp; relationer och etiska frågor; åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
  • Dövas levnadssituation internationellt i olika sammanhang samt teckenspråkens situation i ett internationellt perspektiv.

Reception

  • Svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
  • Samtal och sammanhängande teckenspråk, till exempel dialoger och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt teckenspråkig poesi.
  • Sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel reportage.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i teckenspråkiga texter.
  • Språkliga företeelser, tecken, fasta orala komponenter, icke-manuella signaler och grammatiska strukturer i det språk eleven möter.
  • Variation av svenskt teckenspråk för olika syften och i olika sammanhang.
  • Hur teckenbildningsprocesser och satsbildning används för att skapa språklig struktur och sammanhängande helheter.

Produktion och interaktion

  • Instruktioner, berättelser och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk. Samtal, diskussion och argumentation för kommunikation och kontakt i olika situationer.
  • Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor och ta initiativ till nya frågeställningar eller ämnen.
  • Språklig säkerhet när det gäller till exempel fasta orala komponenter, icke-manuella signaler och satsbyggnad samt andra grammatiska strukturer, mot tydlighet, variation och flyt.
  • Bearbetning av egna och andras framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem till syfte, mottagare och situation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i måttligt tempo samt i lättillgängliga teckenspråkiga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven någon strategi i sin avläsning.

Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven begripligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i måttligt tempo samt i lättillgängliga teckenspråkiga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.

Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk tecknat i måttligt tempo och i lättillgängliga teckenspråkiga texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet vid reception väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier i sin avläsning.

Eleven väljer teckenspråkiga texter från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang där teckenspråk används, och gör då också välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.