Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Värmelära (SYSVÄM0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Sambanden mellan värme och andra former av energi. Begrepp inom termodynamiken, till exempel värmeöverföring, temperatur, energiomvandling och tryck.
  • Bedömning av exempelvis energi- och effektbehov i rör- och luftkanalsystem, värmare och köldbärarsystemens luftkylare samt flöden och tryckfall i dessa.
  • Effektiv energianvändning för byggnader.
  • Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
  • Produktinformation, beräkningshandböcker, schabloner, lathundar och datorprogram samt hur de används för att utföra uppskattningar av system.
  • Bygglagstiftning för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar. Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven beräkningar behov av värme- och kyleffekter i enkla system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen. Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningarmed enkla omdömen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar. Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen. Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system.

Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen. Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar och bedömningar med nyanserade omdömen och ger förslag på hur systemet kan energioptimeras.

Program där kursen förekommer

search