Regi (TEAREG0)
Information
- Gå till ämne, Teater
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2023-04-14
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Aktörers samspel i en gemensam scenisk gestaltning.
- Moment i regiprocessen, till exempel faser med analys och tolkning, utforskande faser samt faser med det sceniska uttryckets form och komposition.
- Samordning och ledarskap i regiarbetet, till exempel samarbetet med skådespelarna.
- Regiarbetet i kommunikation med publik.
- Sceniskt produktionsarbete som kollektiv konstform.
- Reflektion över eget och andras regiarbete.
- Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på regiarbetet.
- Begrepp för regiarbete, till exempel läsart, konflikt, vändpunkt, rytm och scenerier.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter något av dessa i enkla praktiska övningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. I ett enkelt regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. Eleven formulerar i samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter. Dessutom diskuterar eleven översiktligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med enkla omdömen. Eleven värderar också med enkla omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter några av dessa i praktiska övningar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. I ett regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter. Dessutom diskuterar eleven utförligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika moment i regiprocessen samt omsätter flera av dessa i övningar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. I ett komplext regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med säkerhet samt gestaltar personliga uttryck baserade på egna idéer. Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik.
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsuppgifter. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar samt formulerar vägar för hur regiarbetet kan utvecklas. I diskussionen och värderingarna använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Estetiska programmet | ES | 10 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |