Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Scenisk gestaltning 3 (TEASCE03)

Information

  • Gå till ämne, Teater
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Gestaltning med fokus på något eller några av teaterns uttrycksområden, dvs. kropp, röst, scenografi, mask, kostym, ljud eller ljus.
  • Gestaltning av en scenisk berättelse.
  • Arbetsprocessen med en scenisk produktion från idé till färdig föreställning. Repetitionsarbetets olika stadier och samverkan mellan samtliga uttrycksområden i en scenisk produktion.
  • Scenisk produktion, möte med publik.
  • Teatern som kollektiv konstart, samarbetets betydelse för att skapa en scenisk produktion.
  • Reflektion över det egna skapandet.
  • Analys och tolkning av sceniska gestaltningar med fokus på att förmedla en berättelse till publik.
  • Begrepp för analys av scenisk gestaltning, till exempel helhet, samband och samverkan.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat inom valt uttrycksområde. Dessutom gestaltar eleven med viss säkerhet en enkel scenisk berättelse.

Eleven beskriver översiktligt på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till den sceniska helheten. Eleven använder med tillfredsställande resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda några av teaterns uttrycksmedel. Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.

Eleven diskuterar översiktligt det egna skapandet samt värderar det med enkla omdömen. Dessutom gör eleven en enkel analys av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna med tillfredsställande resultat. I sin analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar med tillfredsställande resultat inom valt uttrycksområde. Dessutom gestaltar eleven med viss säkerhet en scenisk berättelse.

Eleven beskriver utförligt på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till den sceniska helheten. Eleven använder med tillfredsställande resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med viss säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel. Dessutom samarbetar eleven med viss säkerhet i olika gestaltningsgrupper.

Eleven diskuterar utförligt det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med tillfredsställande resultat. I sina analyser använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar med gott resultat inom valt uttrycksområde. Dessutom gestaltar eleven med säkerhet och med personligt uttryck en scenisk berättelse.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat på vilket sätt valt uttrycksområde bidrar till en komplex scenisk helhet. Eleven använder med gott resultat teaterns uttrycksmedel i samverkan samt kommunicerar med säkerhet med publik genom att använda teaterns uttrycksmedel. Dessutom samarbetar eleven med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsgrupper.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat det egna skapandet samt värderar det med nyanserade omdömen och formulerar vägar för hur skapandet ska utvecklas. Dessutom gör eleven komplexa analyser av flera sceniska gestaltningar samt tolkar dessa med säkerhet. I sina analyser använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.

Program där kursen förekommer

search