Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Teaterteori (TEATEA0)

Information

  • Gå till ämne, Teater
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teaterns form och innehåll, sambanden däremellan samt uttryck för detta i det praktiska teaterarbetet.
  • Teorier om teater och dess olika uttrycksområden, till exempel skådespelarkonst, regi och dramatik.
  • Modeller för analys och tolkning av teater, till exempel att jämföra en teaterföreställning med den text som ligger till grund för föreställningen.
  • Teaterns uttrycksområden, dramatik, skådespelarkonst, regi, scenografi, mask, kostym, ljud och ljus, under olika historiska epoker.
  • Teater i relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter under olika historiska epoker samt teater i andra kulturer.
  • Begrepp för analys och tolkning av teater, till exempel avsikt, läsart och stil.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för teaterns olika uttrycksformer samt redogör översiktligt, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.

Eleven gör en enkel analys av någon scenisk gestaltning samt tolkar denna.

Eleven beskriver översiktigt några av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv. Dessutom beskriver eleven översiktligt teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter. I sina beskrivningar och i sin analys använder eleven med viss säkerhet någon teori om teater.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för teaterns olika uttrycksformer samt redogör utförligt, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.

Eleven gör analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.

Eleven beskriver utförligt några av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv. Dessutom beskriver eleven utförligt teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter. I sina beskrivningar och i sina analyser använder eleven med viss säkerhet några olika teorier om teater samt diskuterar utifrån olika teoretiska perspektiv olika tolkningar.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för teaterns olika uttrycksformer samt redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för hur form och innehåll samverkar i sceniska gestaltningar.

Eleven gör komplexa analyser av några sceniska gestaltningar samt tolkar dessa.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera av teaterns uttrycksområden ur ett historiskt perspektiv. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat teaterns relation till samhälle, idéströmningar och andra konstarter. I sina beskrivningar och i sina analyser använder eleven med säkerhet några olika teorier om teater samt diskuterar utifrån olika teoretiska perspektiv olika tolkningar.

Program där kursen förekommer

search