Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Komponenter och system VVS (TESKOP3)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Komponent- och materialkunskap, även kopplat till olika installationsmiljöer.
  • Montering av vanligt förekommande apparater och komponenter.
  • Egenkontroller och idrifttagning.
  • VVS-scheman av olika typer med komponenters funktion och symbol.
  • Ritningskonstruktion.
  • Tillverkares ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
  • Verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel för VVS-branschens olika verksamhetsområden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorierna inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur några olika system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search