Hela sveriges kurser och ämnen

Projektering VVS 1, TESPRO31

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Beskrivningsteknik, till exempel för att formulera beställarens krav på den färdiga produkten och dess delar samt gränsdragning mellan yrkeskategorier.
  • AMA, dess struktur, användningsform och funktion i en teknisk beskrivning.
  • VVS-områdets regelverk och standarder och deras tillämpning i arbetet med planering, projektering, konstruktion och dokumentation.
  • Miljöns betydelse vid installationer med avseende på till exempel energieffektivitet, estetik, säkerhet och tillgänglighet. Arbetsmiljö.
  • Teknisk kommunikation, till exempel offerter och avtal.
  • Teknisk dokumentation, till exempel relationshandlingar och dokumentation kring besiktningar.
  • Energiprestanda med utgångspunkt i energieffektivitet.
  • BIM – dess konsekvenser för projekteringsarbetet.
  • Datorstödda tillämpningar för till exempel kalkylering och tidplanering.
  • Ritningsläsning och mängdning, såväl manuellt som med datorstöd.
  • Säkerhet, till exempel heta arbeten, ställningsbyggande och arbete från stege.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och i samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom VVS-området. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven utför med visst handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för enkla resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven redogör översiktligt för problematiken kring gränsdragningen mellan olika aktörers ansvarsområden.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och efter samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom VVS-området. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven utför med gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorbaserade tillämpningar. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, projekterar, konstruerar och dokumenterar med datorstöd och efter samråd med handledare anläggningar och tekniska system inom VVS-området. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar och underlag.

Eleven utför med mycket gott handlag konstruktions- och projekteringsarbeten, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Dessutom använder eleven med säkerhet datorbaserade tillämpningar. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andras lösningar i samband med projekteringsarbetet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search