Hela sveriges kurser och ämnen

Komponenter och system el, TEYKOM3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teleinstallationer för till exempel drift och övervakning, passagekontroll och datanät.
  • Kommuniserande system, till exempel dator- och medienät, telefoni och trådlös kommunikation.
  • Komponent och materialkunskap, även kopplat till olika installationsmiljöer.
  • Montering av elmateriel inklusive förläggning och anslutning av ledningar.
  • Kopplingsutrustningar, apparatskåp och enklare styrutrustning.
  • Egenkontroller och idrifttagning.
  • Arbete med värmekamera.
  • Elscheman av olika typer med komponenters funktion och symbol.
  • Ritningskonstruktion.
  • Belysningsanläggningar, värmekabelsystem, smarta hem och solcellsanläggningar.
  • Elmotorer med enklare tillhörande startutrustningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör översiktligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör utförligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur några system installeras, driftsätts och underhålls.

Eleven framställer med datorhjälp ritningar och scheman. Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg.

Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.