Hela sveriges kurser och ämnen

Tillverkningsunderlag 2, TILTIL02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tolkning av mönster- och ritningsunderlag.
  • Metoder för framställning av mönster eller ritningar med hjälp av datorteknik.
  • Metoder för beredning av tillverkningsritningar.
  • Specifika beteckningar för datorframställning av mönster eller ritningar.
  • Informationssökning i relevanta källor.
  • Material- och produktionsstyrningssystem, hur de fungerar och deras betydelse för produktionen.
  • Termer och begrepp som är relevanta för teknikområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar i samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och i samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven i samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare.

Eleven redogör översiktligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även översiktligt för använda beteckningar. Vidare redogör eleven översiktligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar i sitt arbete med viss säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av tillfredsställande kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med viss säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med viss säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.

Eleven redogör utförligt för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven utförligt för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även utförligt för använda beteckningar. Vidare redogör eleven utförligt för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar i sitt arbete med säkerhet mönster- eller ritningsunderlag samt bereder och organiserar efter samråd med handledare arbetet utifrån dem. Dessutom framställer eleven med noggrannhet och efter samråd med handledare mönster eller ritningar både manuellt och med datorteknik i enlighet med givna instruktioner och kravspecifikationer. Elevens mönster eller ritningar är av god kvalitet. I arbetet med att framställa mönster eller ritningar väljer eleven efter samråd med handledare metoder, utrustning och datorprogram som passar för uppgiften. Dessutom söker eleven med säkerhet information från relevanta källor. Eleven hanterar verktyg, utrustning, och datorprogram med säkerhet och håller god ordning på arbetsplatsen. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den teknik, de metoder och de datorprogram som använts för arbetsuppgiften. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur tillämpningen av dessa påverkar kvalitet och slutresultat. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för använda beteckningar. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för hur material- och produktionsstyrningsprogram fungerar samt för deras betydelse för produktionen. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search