Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Aktiviteter och upplevelser (TURAKT0)

Information

  • Gå till ämne, Turism
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2012-07-01
  • Senast ändrad: 2023-07-16
  • Giltig till: 2014-12-31

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Aktivitetsledarens roll och betydelse för gruppens samspel för att nå syfte och mål.
  • Aktiviteten som mervärde för att förhöja deltagarens upplevelse av arrangemang eller vistelse.
  • Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter för olika målgrupper.
  • Olika aktiviteter beroende på efterfrågan samt hänsyn till platsens och situationens förutsättningar.
  • Kalkylering och prissättning av aktiviteter.
  • Marknadsföring och presentation av planerad aktivitet.
  • Lagar, andra bestämmelser samt överenskommelser att ta hänsyn till för utförandet av aktiviteten.
  • Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering av aktiviteter.
  • Kroppsspråkets betydelse för kommunikation och samverkan med andra.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter. Eleven redogör också översiktligt för hur man prissätter, marknadsför och presenterar olika aktiviteter. Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras. Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, med viss säkerhet, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt. I planeringen gör eleven också med viss säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en enkel presentation och marknadsföring av denna.

Eleven utför i samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån internationella överenskommelser, lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.

Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter. Eleven redogör också utförligt för hur man prissätter, marknadsför och presenterar olika aktiviteter. Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras. Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, med viss säkerhet, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt. I planeringen gör eleven också med viss säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en presentation och marknadsföring av denna.

Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån internationella överenskommelser, lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur man prissätter, marknadsför och presenterar olika aktiviteter. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras. Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, med säkerhet, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt. I planeringen gör eleven också med säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en avancerad presentation och marknadsföring av denna.

Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån internationella överenskommelser, lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search