Hela sveriges kurser och ämnen

Värdskap på resmålet, TURVÄR0

Information

  • Gå till ämne, Turism
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2012-07-01
  • Senast ändrad: 2023-07-16
  • Giltig till: 2014-12-31

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Organisationsplan, yrkesroller och arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
  • Destinationens förutsättningar och resmålets utbud.
  • Verksamhet, affärsidé och målgrupp.
  • Information och marknadsföring av företagets tjänster eller aktiviteter.
  • Val av transportmedel och alternativa vägar att nå resmålet.
  • Destinationens förändring beroende på olika säsonger.
  • Händelser och aktiviteter som påverkar destinationen.
  • Seder och bruk ur ett kulturellt perspektiv.
  • Företagskultur, policyer och oskrivna regler.
  • Miljöarbete på resmålet.
  • Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser.
  • Betydelsen av service och effektivitet i arbetet.
  • Det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i all kommunikation.
  • Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Eleven redogör översiktligt för resmålets förutsättningar och utbud. Vidare beskriver eleven översiktligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. Eleven beskriver översiktligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger något exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader. Eleven tar i samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften. Vidare informerar och använder eleven med viss säkerhet enkla metoder för att marknadsföra verksamhetens utbud av tjänster. Eleven förklarar översiktligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.

Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Eleven redogör utförligt för resmålets förutsättningar och utbud. Vidare beskriver eleven utförligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. Eleven beskriver utförligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger några exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader. Eleven tar efter samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften. Vidare informerar och använder eleven med viss säkerhet metoder för att marknadsföra verksamhetens utbud av tjänster. Eleven förklarar utförligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Eleven redogör utförligt och nyanserat för resmålets förutsättningar och utbud. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger flera exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.

Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader. Eleven tar efter samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften. Vidare informerar och använder eleven med säkerhet avancerade metoder för att marknadsföra verksamhetens utbud av tjänster. Eleven förklarar utförligt och nyanserat hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.