Hela sveriges kurser och ämnen

Fiskodling 2, VANFIS02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsuppgifter

  • Planering, genomförande och uppföljning av skötsel av en fiskodling.
  • Ekonomiska beräkningar och kalkyler för en fiskodling.
  • Bedömning av produktkvalitet.
  • Planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med slakt.
  • Skötsel, service och underhåll av utrustning och redskap.
  • Arbetsrutiner vid förebyggande hälsovård och för att upptäcka ohälsa inom aktuell produktion.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiskodling.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör odling i vatten: lagstiftning som rör fiskodling och lagstiftning för småskalig livsmedelshantering.
  • Arbetsgången med ett tillståndsärende för fiskodling.

Biologisk grund

  • Förutsättningar och krav på odlingsplats, vattenkvalitet och miljöhänsyn.
  • Foder, utfodring och näringstillgång samt fodrets påverkan på tillväxt och kvalitet.
  • Förebyggande hälsovård, vanliga sjukdomar och behandlingsmetoder.
  • Fisk som livsmedel och de krav som gäller för den fisk som går till konsumtion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven upprättar en enkel skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. I planen beskriver eleven översiktligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. Eleven bedömer i samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.

Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. Eleven redogör också översiktligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. Eleven bedömer efter samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.

Eleven redogör utförligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. Eleven redogör också utförligt för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven upprättar en genomarbetad skötselplan för en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat de skötselåtgärder och arbetsrutiner som ingår. Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med beräkningar för fiskodlingen. Eleven bedömer efter samråd med handledare hur skötselarbetet ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare skötselarbete i en fiskodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar och krav för en fiskodling. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för fiskens tillväxt och utveckling i en fiskodling samt för hur näringstillgång och hälsa påverkar tillväxt och utveckling. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgången i samband med tillståndsgivning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.