Hela sveriges kurser och ämnen

Ventilationsservice, VEIVET0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Informationssökning för arbetsuppgiften med hjälp av internet och på andra sätt.
  • Serviceavtal.
  • Drift- och underhållsinstruktioner
  • Enklare planeringar av ventilationsservice och beräkningar för att lösa arbetsuppgifterna.
  • Funktion hos och funktionskontroll av aggregat.
  • Funktion hos och funktionskontroll av brandspjäll och detektorer.
  • Funktion hos filter samt filterkontroll och filterbyte.
  • Rengöring av ventilationssystem.
  • Metoder för kontroll av inneklimat.
  • Rapportering och slutdokumentation.
  • Verktyg och utrustning för ventilationsservice. Handhavande och skötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och säkerhet. Ergonomiskt arbetssätt.
  • Olika typer av risker förknippade med arbetsuppgifterna samt metoder för att göra riskberäkningar.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Metoder för att utvärdera sitt arbete.
  • Energioptimering och resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften.
  • Facktermer i relation till arbetsuppgiften.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar samt utför med visst handlag enkla arbetsuppgifter utifrån fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, verktyg, utrustning och någon metod som passar för uppgiften. Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö, energioptimering och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Eleven gör en enkel riskbedömning av arbetsuppgiften och anpassar vid behov, och i samråd med handledare, sin planering.

Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. I arbetet följer eleven i samråd med handledare arbetsbeskrivningar, ritningar och andra bestämmelser samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och utrustning på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi.

Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med enkla omdömen, arbetsprocessen och resultatet. Eleven redogör översiktligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för inneklimatet och en energieffektiv ventilation.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar samt utför med gott handlag enkla arbetsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, utrustning och någon metod som passar för uppgiften. Dessutom motiverar eleven utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö, energioptimering och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Eleven gör en riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering.

Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar, ritningar och andra bestämmelser samt hanterar och vårdar med viss säkerhet material, verktyg och utrustning på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi.

Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet. Eleven redogör utförligt för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för inneklimatet och en energieffektiv ventilation.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar samt utför med mycket gott handlag enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter och uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, verktyg, utrustning och någon metod som passar för uppgiften. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö, energioptimering och ekonomi samt utifrån lagar och andra bestämmelser. Eleven gör en välgrundad riskbedömning av arbetsuppgiften och situationen samt anpassar vid behov, och efter samråd med handledare, sin planering.

Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet följer eleven efter samråd med handledare arbetsbeskrivningar, ritningar och andra bestämmelser samt hanterar och vårdar med säkerhet material, verktyg och utrustning på ett riktigt sätt utifrån givna instruktioner. Eleven arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi.

Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven, utifrån fastställda kvalitetskrav och med nyanserade omdömen, arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur dessa kan förbättras. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilken betydelse arbetsprocessen och resultatet har för inneklimatet och en energieffektiv ventilation.

I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.