Hela sveriges kurser och ämnen

Luftbehandlingssystem, VETLUE0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Energieffektiva luftbehandlingssystem.
  • Grundläggande drift och underhåll.
  • Fysikaliska begrepp, konstanter och beräkningar.
  • Systemkomponenter i luftbehandlingsanläggningar.
  • Ritningsläsning och arbetsbeskrivningar.
  • Arbetsmiljö, ergonomi och hälsa, personlig skyddsutrustning. Lagar och andra bestämmelser, till exempel säkerhetsföreskrifter, EU-direktiv och bestämmelser för brandsäkerhet. Behörigheter för ett säkert arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem. Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. Eleven utför arbetsuppgiften med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.

Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem. Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. Eleven utför arbetsuppgiften med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika luftbehandlingssystem. Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter. Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. Eleven utför arbetsuppgiften med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.