Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Visuell kommunikation (VISVIS0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Analys av hur fotografiet och den rörliga bilden har använts inom olika områden och vid olika tidpunkter för att bära olika typer av budskap.
  • Visuell kommunikation som bärare av budskap.
  • Teknikens utveckling och dess påverkan på den visuella kulturen.
  • Avsändar- och mottagarperspektiv samt bilddistribution och bildkonsumtion.
  • Semiotik, kontext och dramaturgi.
  • Bildteoretiska modeller och teorier.
  • Fotografiska och rörliga bilder och deras samspel med andra uttrycksformer, till exempel text och ljud.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, översiktligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. Dessutom beskriver eleven översiktligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.

Eleven diskuterar översiktligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. Dessutom redogör eleven översiktligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar enkla slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.

Eleven beskriver översiktligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. Dessutom beskriver eleven översiktligt, och gör en enkel analys av, bildens funktion i dagens samhälle.

Eleven redogör översiktligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.

I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.

Eleven framställer och förmedlar i samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar. I arbetet utformar eleverna produktionerna med viss säkerhet och på ett sätt som till viss del är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. Eleven motiverar med enkla argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.

Eleven diskuterar utförligt skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. Dessutom redogör eleven utförligt för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.

Eleven beskriver utförligt hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. Dessutom beskriver eleven utförligt, och gör en analys av, bildens funktion i dagens samhälle.

Eleven redogör utförligt för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.

I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med viss säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.

Eleven framställer och förmedlar efter samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar. I arbetet utformar eleverna produktionerna med viss säkerhet och på ett sätt som till viss del är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. Eleven motiverar med välgrundade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör, utifrån exempel från olika tider och olika samhällen, utförligt och nyanserat för fotografiets och den rörliga bildens språk, funktioner och utveckling. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bakomliggande orsaker till bildspråkets utveckling samt dess samband med samhällsutvecklingen.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat skillnader mellan olika typer av bildkonsumtion. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för samband mellan avsändares och betraktares positioner och drar välgrundade och nyanserade slutsatser för vad det innebär för upplevelse och tolkning av budskap.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur visuella budskap påverkar människors identitets- och omvärldsuppfattning. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat, och gör en komplex analys av, bildens funktion i dagens samhälle.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bild, text och ljud kan samverka i visuella budskap.

I beskrivningar, redogörelser, diskussioner och analyser använder eleven med säkerhet några bildteoretiska begrepp samt någon teori och modell.

Eleven framställer och förmedlar efter samråd med handledare givna visuella budskap i en form där fotografier, rörliga bilder, texter och ljud samverkar. I arbetet utformar eleverna produktionerna med säkerhet och på ett sätt som är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. Eleven motiverar med välgrundade och nyanserade argument sitt val av färg samt form- och berättarspråk för framställningarna.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search