Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sanitetsteknik 2 (VVISAN02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Trycksatta kärl, pumpar och övrig utrustning för tryckhållning och funktion vid drift av tappvattensystem.
  • Montering av kallvattenmatning, varmvattenberedning och tappställe för varm- och kallvatten för hygien, disk och renspolning enligt gängse krav på funktion och utförande.
  • Avskiljning och rening av avloppsvatten, anläggningar, pumpar och övrig utrustning samt anslutning av system enligt bygglagstiftning och miljölagstiftning.
  • Avloppssystem, hur de förläggs och monteras både inom- och utomhus.
  • Planering och organisering av arbetsplatsen vid arbete med sanitetstekniska installationer.
  • Ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
  • Bygglagstiftning, branschregler och övriga regler för arbeten med vatten- och sanitetssystem.
  • Hantverksteknik enligt krav på utförande, arbetsmetoder och ekonomi.
  • Fogningsteknik, till exempel lödfogar och mekaniska kopplingar.
  • Måttsättning för montering, isoleringsavstånd, avsättning och fogberedning.
  • Egenskaper och användningsområden för material, komponenter och apparater med hänsyn till yttre och inre korrosion, brandskydd och ljud.
  • Verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel.
  • Täthetskontroller och dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
  • Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
  • Ergonomiskt riktigt arbetssätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller.

Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik. Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.

Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare täthetskontroller. Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.

Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare täthetskontroller. Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik samt motiverar sina val. Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.

Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare täthetskontroller. Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.

Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search