Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Växtkunskap – fastighetsskötsel (VÄXVÄK0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Identifiering, beskrivning och namngivning av ett begränsat sortiment av träd, buskar, barrväxter, perenner och annueller.
  • Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och estetiska uttryck med färg och form.
  • Olika moment i planteringen av växter, till exempel jordförbättring, gödsling, vattning och efterarbete.
  • Växternas liv, till exempel fotosyntes, andning, vattenupptagning och vattentransport.
  • Växternas byggnad och utvecklingsfaser.
  • Jordar och markförhållanden samt växters behov av vatten och näring.
  • Olika gödselmedel och deras innehåll och verkan.
  • Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
  • Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter samt symtom och motåtgärder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment. Eleven utarbetar också i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck. I arbetet gör eleven med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag. Dessutom utför eleven i samråd med handledare planteringsarbete.

Eleven redogör översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. Eleven redogör också översiktligt för växternas anatomi och fysiologi. Redogörelserna innehåller enkla förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. Dessutom beskriver eleven översiktligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.

I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven ett fåtal vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment. Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck. I arbetet gör eleven med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.

Eleven redogör utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. Eleven redogör också utförligt för växternas anatomi och fysiologi. Redogörelserna innehåller välgrundade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. Dessutom beskriver eleven utförligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.

I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett begränsat växtsortiment. Eleven utarbetar också efter samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och estetiskt uttryck. I arbetet gör eleven med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare planteringsarbete.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för växternas anatomi och fysiologi. Redogörelserna innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning och deras utvecklingsfaser och tillväxt samt till hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.

I samband med fältstudier identifierar och namnger eleven flera vanliga ogräs, skadedjur och växtsjukdomar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search