Hela sveriges kurser och ämnen

Mobila applikationer, WEBMOB0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mobila plattformar, historia och samhällspåverkan.
  • Översikt över olika plattformar och dess olika operativsystem.
  • Utvecklingsprocessen för att utveckla en mobil applikation. Målsättningar, planering, specifikation av struktur och design, kodning, optimering, testning, dokumentation och uppföljning.
  • Utnyttjande av kringutrustning, till exempel kamera eller GPS.
  • Effektiv användning av ett API (Application Programming Interface).
  • Design av gränssnitt för mobila miljöer.
  • Applikationer som är användarvänliga och robusta, även för användare med funktionsnedsättning.
  • Kvalitetssäkring av applikationens funktion, med speciell hänsyn tagen till mobila applikationers begränsningar, till exempel risk för bruten kontakt med server.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr digital information, till exempel personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation.
  • Terminologi inom mobil applikationsutveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt mobila plattformars historia och påverkan på samhället samt någon mobil plattform.

Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder någon funktion i ett lämpligt API. I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet enkel media, så att den blir anpassad för att fungera i produkten.

Produkten är av tillfredsställande kvalitet. Eleven testar produkten i någon mobil plattform.

När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven redogör översiktligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Eleven hanterar lösenord eller annan känslig data på ett etiskt riktigt sätt.

Eleven använder med viss säkerhet enkel terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt mobila plattformars historia och påverkan på samhället samt någon mobil plattform och dess operativsystem.

Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder flera funktioner i ett lämpligt API. I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet och via flera moment media, så att den blir anpassad för att fungera i produkten.

Produkten är av tillfredsställande kvalitet. Detta kontrollerar eleven med några tester. Eleven testar produkten flera plattformar som använder samma operativsystem.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven redogör utförligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Eleven hanterar lösenord eller annan känslig data på ett etiskt riktigt sätt samt för välgrundade resonemang om andra webbrelaterade frågor om etik och integritet.

Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat mobila plattformars historia och påverkan på samhället samt några mobila plattformar och deras operativsystem.

Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Vid behov reviderar eleven planen. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten. I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder, samt finner själv och använder flera funktioner i ett lämpligt API. I arbetet bearbetar eleven med säkerhet och via flera moment media, så att den blir anpassad för att fungera i produkten.

Produkten är av god kvalitet. Detta kontrollerar eleven både manuellt och med flera tester. Eleven testar produkten flera plattformar som använder samma operativsystem. Eleven anpassar produkten så att den fungerar på flera plattformar, och i störande omgivningar.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. Eleven hanterar lösenord eller annan känslig data på ett etiskt riktigt sätt samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andra webbrelaterade frågor om etik och integritet.

Eleven använder med säkerhet terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search