Hela sveriges kurser och ämnen

Webbutveckling 3, WEBWEU03

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Konsumtion av webbtjänster, protokoll, gränssnitt och format för datautbyte.
  • Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt enligt standardiserad metod för mjukvaruutveckling.
  • Nationella och internationella riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
  • Klientsidestekniker för webbapplikationer.
  • Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokumentobjektsmodellen som teknik för ökad användbarhet genom progressiv förbättring.
  • Interaktion med webbservern via skript.
  • Interaktiv webbgrafik, till exempel Canvas, skalbar vektorgrafik, SVG (Scalable Vector Graphics) eller WebGL (Web Graphics Library).
  • Uppnående av interoperabilitet genom att följa standarder och test på olika användaragenter.
  • Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform samt hur tillgänglighet uppnås utifrån att applikationerna ska vara användarvänliga och robusta även för användare med funktionsnedsättning.
  • Kvalitetssäkring av applikationens funktion samt validering av kodens kvalitet.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr digital information, till exempel personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation.
  • Vanliga attackvektorer mot webbapplikationer samt åtgärder för att skapa säkerhet.
  • Terminologi inom området webbutveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter. Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten eller produkterna, där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis. Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning.

Eleven utvecklar något skript för användarinteraktion och något skript för kommunikation med webbtjänster, med tillfredsställande funktionalitet. Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.

Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det
gäller funktion och tillgänglighet. Eleven vidtar några enkla åtgärder
för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.

När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör
publicering på webben och mjukvaruutveckling. Eleven tar hänsyn till
säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom begränsade tester.

Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter. Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna, där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda. I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis. Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning samt visar hur problem relaterade till teckenkodningen hanteras.

Eleven utvecklar några skript för användarinteraktion och några skript för kommunikation med webbtjänster, med tillfredsställande funktionalitet. Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet.

Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det
gäller funktion och tillgänglighet. Eleven vidtar några åtgärder
för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör
publicering på webben och mjukvaruutveckling. Eleven tar hänsyn till
säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom tester.

Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven följer med säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter. Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna, där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda. I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och etablerad god praxis. Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning samt visar hur problem relaterade till teckenkodningen hanteras.

Eleven utvecklar flera skript för användarinteraktion och flera skript för kommunikation med webbtjänster, med god funktionalitet. Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med god funktionalitet.

Produkten eller produkterna är av god kvalitet när det
gäller funktion och tillgänglighet. Eleven vidtar flera åtgärder
för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör
publicering på webben och mjukvaruutveckling. Eleven tar hänsyn till
säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom omfattande tester.

Eleven använder med säkerhet terminologi inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.