Hela sveriges kurser och ämnen

Webbserverprogrammering 2, WESWEB02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Webbserverns och dynamiska webbplatsers funktionalitet.
  • Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt med målsättningar, krav, begränsningar, planering och uppföljning. Systemering, kodning, optimering, testning och driftsättning.
  • Dokumentation av utvecklingsprocess och färdig produkt inklusive kod och mjukvarugränssnitt.
  • Funktionen i ett eller flera programspråk för dynamiska webbplatser.
  • Datalagring i relationsdatabas eller med annan teknik.
  • Standardiserade datautbytesformat, till exempel XML och JSON.
  • Kodning och dokumentation enligt vedertagen praxis för vald teknik.
  • Applikationsarkitektur och separation av olika slags logik.
  • Kvalitetssäkring av dynamiska webbapplikationers funktionalitet, säkerhet och kodkvalitet.
  • Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.

Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. I projektplanen beskriver eleven översiktligt produktens funktion. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten där presentations­logiken huvudsakligen är skild från produktens övriga logik. I arbetet utvecklar eleven kod som är läsbar och översiktligt kommenterad. Produkten uppvisar enkel funktionalitet med ett eller flera språk för webbserver­programmering och tillhandahåller ett enkelt informations­hanterings­system som också hämtar eller lämnar data via någon webbtjänst. Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring. Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med begränsade tester.

När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar någon åtgärd för att förhindra att denna utnyttjas. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet enkel terminologi.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.

Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. I projektplanen beskriver eleven utförligt produktens funktion och arkitektur. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentations­logiken är skild från produktens övriga logik. Produkten är i begränsad utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering. I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt kommenterad. Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserver­programmering och tillhandahåller ett enkelt informations­hanterings­system som också hämtar eller lämnar data via några webbtjänster. Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en enkel optimering av denna. Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med automatiserade tester.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar några åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet terminologi.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster.

Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Vid behov reviderar eleven planen. I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentations­logiken är skild från produktens övriga logik. Produkten är i omfattande utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering och uppvisar användning av ett eller flera enkla designmönster. I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt och nyanserat kommenterad. Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserver­programmering och tillhandahåller ett informations­hanterings­system som också hämtar eller lämnar data via flera webbtjänster. Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en optimering av denna. Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med omfattande automatiserade och manuella tester.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar flera åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. Dessutom kontrollerar eleven produktens säkerhet med några tester. När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet terminologi.

search