Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Flyglagstiftning (YRKFLY0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika aktörers regelverk och roller enligt rådande luftfartsbestämmelser.
  • Förståelse för hur man håller sig uppdaterad på förändringar i regelverket.
  • Förståelse för regelverk som styr flygunderhållspersonals kunskapskrav och flygverkstäders verksamhet, enligt EASA Part-66 och Part-145.
  • Förståelse för operatörens ansvar för fortsatt luftvärdighet och underhåll.
  • Förståelse för regelverk som styr konstruktion, tillverkning och vidmakthållande av luftfartyg, enligt EASA Part-21 och Part-M.
  • Fackspråk på svenska och engelska.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller. Eleven beskriver också översiktligt samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.

Eleven följer i bekanta situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver. Dessutom förklarar eleven översiktligt sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.

Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp. Eleven använder med viss säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller. Eleven beskriver också utförligt samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området. Dessutom beskriver eleven utförligt olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.

Eleven följer i bekanta och delvis nya situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver. Dessutom förklarar eleven utförligt sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.

Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp. Eleven använder med viss säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika regelverk som styr verksamheten och vad de olika regelverken innehåller. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat samband mellan nationella och internationella regelverk samt kopplingen till de olika verksamheterna inom området. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika organisationers och befattningshavares ansvar, befogenheter och skyldigheter enligt gällande regelsystem.

Eleven följer i bekanta men även nya situationer lagar och andra bestämmelser som de praktiska momenten i utbildningen kräver. Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat sammanhang mellan regelverk och praktiska procedurer.

Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp. Eleven använder med säkerhet fackspråk på svenska och engelska för att uttrycka fakta och principer. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search