Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Engelska Nivå 2 (ENGE2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet engelska på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor.
  • Teman, innehåll och form i olika typer av fiktion, däribland film och skön­litteratur.
  • Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Talad engelska, även i relativt snabbt tempo och med inslag av dialektal och sociolektal variation.
  • Talad engelska och texter, även av relativt komplex och formell karaktär, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande, till exempel föredrag, debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.
  • Skönlitteratur, även dikter och dramatik, såväl samtida som utdrag ur äldre verk.
  • Hur attityder, synsätt och stilnivå kommer till uttryck i den engelska som eleverna möter.
  • Strategier för att dra slutsatser om syfte, synsätt och underförstådd betydelse, även i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk, till exempel genom att anteckna, ställa sig frågor och identifiera huvudbudskap.
  • Värdering av relevans och tillförlitlighet hos källor av olika slag och utifrån olika syften.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, i den engelska som eleverna möter, skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, till exempel regionala varianter och kollokationer, i informella och formella sammanhang.
  • Hur struktur och sammanhang, i den engelska som eleverna möter, skapas genom sambandsmarkörer som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
  • Hur den muntliga och skriftliga engelska som eleverna möter är uppbyggd för att påverka en tänkt målgrupp.

Produktion och interaktion

  • Språklig säkerhet i elevernas egen produktion och interaktion. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och med variation, tydlighet, struktur, ledighet och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Uttal, vokabulär, stavning, grammatiska strukturer och meningsbyggnad samt textbindning och styckeindelning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, i informella och något formella sammanhang, där eleverna resonerar, argumenterar och ansöker samt sammanför innehåll från olika muntliga och skriftliga källor.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och diskus­sioner med anknytning till samhälls- och arbetsliv, till exempel genom att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Program där kursen förekommer

NamnKodVersionKurstyp
Bygg- och anläggningsprogrammetBA251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Barn- och fritidsprogrammetBF251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
El- och energiprogrammetEE251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
EkonomiprogrammetEK251Gymnasiegemensamma kurser
Estetiska programmetES251Gymnasiegemensamma kurser
Frisör- och stylistprogrammetFR251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Försäljnings- och serviceprogrammetFS251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Fordons- och transportprogrammetFT251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Hotell- och turismprogrammetHT251Gymnasiegemensamma kurser
Humanistiska programmetHU251Gymnasiegemensamma kurser
Industritekniska programmetIN251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
NaturvetenskapsprogrammetNA251Gymnasiegemensamma kurser
NaturbruksprogrammetNB251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Restaurang- och livsmedelsprogrammetRL251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
SamhällsvetenskapsprogrammetSA251Gymnasiegemensamma kurser
TeknikprogrammetTE251Gymnasiegemensamma kurser
VVS- och fastighetsprogrammetVF251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Vård- och omsorgsprogrammetVO251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Design och sömnadstekniska utbildningenDS251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
FinsnickeriutbildningenFI251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
FlygteknikutbildningenFL251Gymnasiegemensamma kurser
FloristutbildningenFO251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
GlashantverksutbildningenGL251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
GuldsmedsutbildningenGU251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
MarinteknikutbildningenMA251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
SjöfartsutbildningenSJ251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
Utbildningen samiska näringarSM251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
TågteknikutbildningenTA251Gymnasiegemensamma kurser, Programfördjupningskurser
YrkesdansarutbildningenYR251Gymnasiegemensamma kurser
search