Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Glasteknik Nivå 1 (GLAS1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet glasteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsprocesser och metoder

  • Glas i byggkonstruktioner och fordon, historiskt och i nutid.
  • Bygghandlingar och referensverk för metoder och materialval inom glasteknik, däribland Boverkets byggregler (BBR) och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser inom glasteknik med glaskonstruktioner i nyproduktion och renovering samt om- och tillbyggnad i enlighet med anvisningar och riktlinjer från Monteringstekniska kommittén (MTK).
  • Metoder för beräkning av u-värde på olika glaskonstruktioner.
  • Arbetsmiljölagen och hur den reglerar arbetsmiljön och samverkan.
  • Monteringstekniska kommitténs anvisningar och riktlinjer för arbete med glas, däribland gällande kvalitetskrav och arbetsmetoder.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt lokalisering av glasplacering på ritningar. Metoder för att identifiera felkällor i ritningar och arbetsbeskrivningar.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar av vikt, volym och area.
  • Metoder för att främja en god arbetsmiljö, till exempel dammbindning och minimering av buller.
  • Vanligt förekommande arbetsmoment inom glasteknik, däribland mallning, klossning och kittning av fönster.
  • Olika bearbetningsmetoder av glas, däribland skärning och slipning av olika glastyper.
  • Arbete med sparfals, toppförsegling, tryckkittning och fogning av glas mot intilliggande material.
  • Montering av glas och tätningslister i trä-, stål- och aluminiumprofiler.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Olika typer av glasmaterial, deras funktion och användningsområden, till exempel isolerande, ljuddämpande eller brandskyddande.
  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Val, hantering och användning av olika glaskvaliteter och glastyper i enlighet med anvisningar och glasets kemiska och fysiska egenskaper, däribland planglas, isolerglas, laminerat glas och härdat glas samt specialglas, skyddsglas och säkerhetsglas.
  • Val, användning och vård av lämpliga verktyg, maskiner, mätverktyg och tillsatsutrustningar för arbetsmomentet.
  • Val av metod för en ergonomisk materialhantering, däribland lyftteknik och transporthjälpmedel för transport av glas.

Säkerhet

  • Riskbedömningar av hälsorisker samt för att förebygga olycksfall eller brand. Risker med arbete på hög höjd.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att hindra fall och minska påverkan av buller, damm, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen, till exempel för säkerhet och arbetsmiljö.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet. Lagar och andra bestämmelser som gäller förvaring av gasol och andra brandfarlig varor, till exempel bestämmelser från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Brandskyddsföreningen.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska facktermer för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar samt språkbruk.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund och beställare.

Program där kursen förekommer

search