Logi och värdskap Nivå 2 (LOGI2000X)
Information
- Gå till ämne, Logi och värdskap
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet logi och värdskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Nationella och internationella hotellkedjor och deras ägarstrukturer.
- Organisationsplaner inom olika logiformer.
- Lokala och regionala samarbetspartner inom branschen som är av betydelse för receptionsarbetet.
- Produkter och tjänster som branschen erbjuder samt extern och intern marknadsföring.
- Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel in- och utcheckning, rumstilldelning och kassaarbete.
- Teknisk kompetens i kommunikation med gäster.
- Prissättning av anläggningens tjänster.
- Gästrelaterade tekniska system, till exempel bokningssystem och bokningskanaler.
- Information och presentation av anläggningens utbud i syfte att ge en högre grad av service i mötet med gästen.
- Utvärdering av genomförda arbetsuppgifter.
- Tillämpning av gott värdskap i förekommande arbetssituationer.
- Service och bemötande samt betydelsen av korrekt attityd i mötet med människor.
- Gästservice, till exempel att söka och förmedla turistinformation samt föreslå olika aktiviteter med tanke på målgrupp och tillgänglighetsanpassning. Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
- Hantering av positiva och negativa gästreaktioner både fysiskt och digitalt.
- Kommunikation och samverkan mellan anläggningens olika avdelningar.
- Miljö- och kvalitetsarbete inom anläggningen.
- Anpassningar i arbetet som främjar ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Handlingsplaner vid brand, hot och fara, däribland första hjälpen.