Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Svenskt teckenspråk för hörande - grund Nivå 1 (SVEG1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – grund på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv och sociala relationer i olika sammanhang där tecknade språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Den svenska dövrörelsens utveckling.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och enkla, teckenspråkiga texter, främst i lugnt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion på svenskt teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på svenskt teckenspråk.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsningen till framställningens form och innehåll.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika markörer används för att inleda och avsluta olika typer av samtal och teckenspråkiga texter.

Produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på sammanhängande svenskt teckenspråk.
  • Strategier, däribland omformuleringar och frågor, för att bidra till och underlätta samtal och digital interaktion.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet, någon variation och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Tecken, bokstavering, satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.

Program där kursen förekommer

search