Barberare - teknik Nivå 2 (BARR2000X)
Information
- Gå till ämne, Barberare - teknik
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet barberare – teknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Designtekniker på olika hårtyper, både långa och korta, däribland formgivning av frisyrer med värmeverktyg och vågteknik.
- Kombinerade klipptekniker med olika siluetter och former på helt huvud.
- Skulptering av skägg på modeller eller kunder med olika hårtyper.
- Planering och val av material, produkter och verktyg samt utvärdering av arbetsprocess och resultat.
- Terminologi och strukturritning för att kommunicera och följa instruktioner samt för att beskriva och utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet, däribland betydelsen av samarbete och kommunikation samt hur attityder och bemötande kan påverka relationer med olika människor och målgrupper.
- Material för inspiration samt dokumentation av arbetet med hjälp av digitala tekniker, fotografering och rörlig bild.
- Planering av arbetsprocess och hygienisk förberedelse för hudnära rakning.
- Hantering av produkter samt deras funktioner i samband med olika tekniker.
- Former och proportioner för ansikte, hår och skägg, till exempel proportioner och olika former vid idéutveckling och skissritning.
- Hygieniska, ergonomiska och säkra arbetssätt samt arbete med återvinning och källsortering.
- Hantering och rengöring av maskiner, material, produkter och verktyg samt skötsel av egen och gemensam arbetsyta.
- Utförande av övriga arbetsuppgifter på en barberarsalong, däribland rengöring och desinficering av maskiner, material och verktyg.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Frisör- och stylistprogrammet | FR25 | 1 | Inriktningar |
Visar träffar 1 - 1 |