Grafisk kommunikation Nivå 2 (GRAI2000X)
Information
- Gå till ämne, Grafisk kommunikation
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Grafisk formgivning, layout och komposition
- Typografi inom olika genrer samt typografiska regler och normer inom olika områden och medier.
- Layoutens betydelse för budskapet och upplevelsen av budskapet. Gestaltpsykologi och perception.
- Färganvändning för att förstärka och förtydliga budskap.
Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser
- Historiska och samtida tongivande grafiska stilar samt olika budskap och deras relation till kontext, målgrupp och omgivande samhälle.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Skapandeprocessen
- Planering i processen, till exempel projektscheman, milstolpar och överlämningar.
- Funktioner inom det grafiska området och deras inbördes förhållande, däribland olika företag och roller som är involverade i utvecklingen av grafiska produkter, deras uppdrag och expertis. Arbete efter givna ramar.
- Layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogram och anpassning till tekniska specifikationer samt kontroll och kvalitetssäkring, till exempel av inställningar och upplösning.
- Grafiska manualer och grafisk profil för till exempel varumärken.
- Begrepp och fackspråk inom arbetsflöden och i kund- och leverantörskontakter.
Teorier och budskap
- Analys av grafisk kommunikation utifrån vetenskapliga modeller och begrepp inom bild-, kommunikations- och marknadsföringsteori, till exempel semiotik och bildretorik.
- Bedömning av grafiska produkter och deras visuella budskap utifrån målgruppsanpassning, idéhöjd och kongenialitet samt i relation till syfte och kontext.