Modersmål - jiddisch som andraspråk (fortsättning) Nivå 3 (JIDY3000X)
Information
- Gå till ämne, Modersmål - jiddisch som andraspråk (fortsättning)
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet modersmål – jiddisch som andraspråk (fortsättning) på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad jiddisch, även i relativt snabbt tempo, från olika medier.
- Talad jiddisch som är berättande, argumenterande och redogörande, till exempel föredrag och debatter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad jiddisch samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
- Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur-, samhälls- och arbetsliv.
- Muntlig framställning i och inför grupp, däribland argumenterande framställning med användning av olika källor.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
- Skriftlig framställning av texter, däribland argumenterande och utredande texter. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik.
- Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av och samtal om skönlitterära texter på jiddisch.
- Läsning av och samtal om sakprosa på jiddisch, till exempel argumenterande och utredande texter.
- Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
- Uttal, ord, kollokationer och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, i informella och formella sammanhang.
- Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsord som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
- Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
- Språklig variation, till exempel hur identitet kan komma till uttryck i språkanvändning.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Sveriges åtaganden i relation till Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk.
- Släktskapsförhållanden mellan jiddisch och andra språk samt betydelsefulla förändringar i jiddisch.
- Kulturella företeelser inom jiddischvärlden samt några kulturutövare och estetiska uttryck inom jiddischkulturen. Några skönlitterära verk på jiddisch och deras författare.
- Nedslag i judarnas historia i världen.