Mjukvarudesign Nivå 1 (MJUV100TX)
Information
- Gå till ämne, Mjukvarudesign
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Process och metodik
- Utvecklingsmetodik, däribland någon agil metod och någon traditionell metod.
- Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
- Analys, nedbrytning och modellering av programmeringstekniska problem med lämpligt analysverktyg, till exempel användningsfall.
- Design av en lösning utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder, till exempel klassdiagram.
Utveckling
- Paketering och distribution av mjukvara.
- Översikt över de vanligast förekommande plattformarna och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
- Utveckling av någon inbyggd eller mobil plattform.
- Kodkvalitet och kodstandarder.
- Grundläggande principer för internationalisering och lokalisering.
- Upprättande av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.
Hantering av verktyg
- Verktyg och principer för versionshantering i mindre sammanhang och projekt.
- Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, enklare debuggverktyg, automatiserade tester och optimering av enklare karaktär.
- Verktyg för projekthantering, ärendehantering och samarbete i mindre projektorganisationer.
- Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av enklare karaktär.
Krav och konsekvenser
- Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett mindre projekt.
- Betalningsmodeller för mjukvara.