Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Mjukvarudesign Nivå 2 (MJUV200TX)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Process och metodik

  • Utvecklingsmetodik, däribland agila och traditionella metoder.
  • Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
  • Analys, nedbrytning och modellering av komplexa programmeringstekniska problem med lämpliga analysverktyg.
  • Design och värdering av lösningar utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder.

Utveckling

  • Paketering och distribution av mjukvara.
  • Översikt över plattformar och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
  • Utveckling av några inbyggda och mobila plattformar.
  • Kodkvalitet och kodstandarder.
  • Internationalisering och lokalisering.
  • Upprättande och underhåll av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.

Hantering av verktyg

  • Verktyg och principer för versionshantering i större organisationer och projekt.
  • Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, debuggverktyg, automatiserade tester och optimering.
  • Verktyg för projekthantering, ärendehantering, mjukvaruhantering och samarbete i större projektorganisationer.
  • Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av mer komplex karaktär.

Krav och konsekvenser

  • Kravhantering, riskhantering och prioritering.
  • Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett projekt av komplex karaktär.
search