Mjukvarudesign Nivå 2 (MJUV200TX)
Information
- Gå till ämne, Mjukvarudesign
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet mjukvarudesign på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Process och metodik
- Utvecklingsmetodik, däribland agila och traditionella metoder.
- Mjukvarans livscykel från idé, produkt och driftsättning till spridning, förvaltning och avveckling.
- Analys, nedbrytning och modellering av komplexa programmeringstekniska problem med lämpliga analysverktyg.
- Design och värdering av lösningar utifrån gjord analys med lämpliga verktyg och metoder.
Utveckling
- Paketering och distribution av mjukvara.
- Översikt över plattformar och deras egenskaper ur ett utvecklingsperspektiv.
- Utveckling av några inbyggda och mobila plattformar.
- Kodkvalitet och kodstandarder.
- Internationalisering och lokalisering.
- Upprättande och underhåll av teknisk dokumentation, till exempel genererat från programkodskommentarer.
Hantering av verktyg
- Verktyg och principer för versionshantering i större organisationer och projekt.
- Kodanalys och kvalitetskontroll, däribland bugghantering, felsökningsmetodik, debuggverktyg, automatiserade tester och optimering.
- Verktyg för projekthantering, ärendehantering, mjukvaruhantering och samarbete i större projektorganisationer.
- Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov i projekt av mer komplex karaktär.
Krav och konsekvenser
- Kravhantering, riskhantering och prioritering.
- Licenser och hur licensierad programvara och andra digitala artefakter får användas samt vilka krav och begränsningar som kan följa för ett projekt av komplex karaktär.