Möten och event Nivå 3 (MOTE3000X)
Information
- Gå till ämne, Möten och event
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet möten och event på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Samarbete med externa företag, till exempel vad gäller teknik, säkerhet, aktiviteter eller övriga kringarrangemang utifrån förutsättningarna på olika anläggningar.
- Planering, organisering och genomförande av olika arrangemang med hänsyn till kundens önskemål, behov och ekonomi samt utvärdering av det utförda arbetet.
- Bokning av externa tjänster, till exempel teknik, säkerhet och underhållning.
- Prissättning av en anläggnings lokaler och tjänster.
- Utformande av bokningsbekräftelser, faktureringsunderlag och enklare offerter för olika typer av arrangemang med hänsyn till kostnader och intäkter.
- Metoder för dokumentation och uppföljning av arrangemang och eget arbete.
- Presentation, visning och marknadsföring av en anläggnings skiftande utbud samt rekommendation av passande aktiviteter och kringarrangemang.
- Välkomnande av kursledare och mötesdeltagare, genomgång av säkerhetsrutiner och arrangemangets program samt erbjudande av teknisk support.
- Praktisk hantering av aktuell digital och teknisk utrustning i samband med olika arrangemang samt alternativa tekniska lösningar för olika ändamål, till exempel ljud- och ljusteknik.
- Alternativa möbleringsformer, deras syfte och funktion samt rekommendation av lämplig möblering.
- Hantering av positiva och negativa kundreaktioner både fysiskt och digitalt.
- Kommunikation och samverkan för avstämning och utbyte av information inför och under olika arrangemang.
- Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
- Yrkesmässig planering, organisering och genomförande av hållbara arrangemang utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Riskanalyser och förebyggande säkerhetsarbete i samband med planering och genomförande av olika arrangemang.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.