Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Praktisk marknadsföring Nivå 1 (PRAK1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet praktisk marknadsföring på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Marknadsföringens grunder och utveckling historiskt och i nutid.
  • Olika yrkesroller inom området.
  • Marknadskommunikation: Hur ett företag kan kommunicera budskap till sin marknad och sina kunder, till exempel genom olika typer av annonsering och i olika kanaler.
  • Butikskommunikatörens uppgifter i både digitala och fysiska butiker samt i olika branscher.
  • Hur varuexponeringar planeras, organiseras och utförs samt tekniker för att utforma säljstödsmaterial anpassat till både digitala och fysiska butiker.
  • Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning, däribland ljus, ljud, färg och form.
  • Olika former av varuexponering, till exempel kategori- och sambandsexponeringar samt exponering av varor i olika prisklasser.
  • Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring med anpassning till sociala medier samt för framställning av digital text och bild.
  • Hur marknadsundersökningar utformas och hur resultaten kan tolkas.
  • Hur säljfrämjande åtgärder och marknadsföringsinsatser i olika kanaler kan planeras, utföras och utvärderas.
  • Introduktion till lagar och andra bestämmelser inom området, däribland lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, marknadsföringslagen och prisinformationslagen, reglering av personuppgifter och marknadsetiska regler vid marknadsföring.

Program där kursen förekommer

search