Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bild (BILD)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Bilder och konstnärliga uttrycksformer kan inspirera till reflektion, kritiskt tänkande och ett demokratiskt deltagande. Ämnet behandlar tekniker och metoder för bild- och formskapande samt tolkning av bilder. I ämnet avses med bilder visuella två- eller tredimensionella framställningar som finns inom till exempel konst, formgivning och populärkultur.

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i att skapa bilder och hur bilduttryck konstrueras, framställs och används för kommunikation. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur betydelse skapas i bilder samt färdigheter i analys och tolkning av egna och andras bilder. Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att genom sina kunskaper om och färdigheter i bildämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, producera och redovisa bilder med olika verktyg, i olika material och för olika syften. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och vilja att uttrycka sig samt ge eleverna möjlighet att utveckla innovativa lösningsstrategier, ett personligt uttryck och ett kritiskt förhållningssätt. Konst kan väcka både tankar och känslor och på olika sätt utmana och påverka människors föreställningar. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av konstens och konstnärens roll i vår samtid. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för och driva sina egna arbetsprocesser. Genom att presentera sina arbeten i utställningar och samproduktioner med olika aktörer ska eleverna ges möjlighet att utveckla en bred förståelse av bildens språkliga funktioner och hur bilden kommunicerar. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om teknik och miljömässig hållbarhet i samband med bildframställning.

Den visuella gestaltningen ska omfatta en mångfald arbetsmetoder, så att eleverna får möjlighet att fördjupa sina erfarenheter och utveckla förmåga att uttrycka sig samt nå en hantverksskicklighet i några valda tekniker. Eleverna ska också ges möjlighet att utforska och bearbeta influenser från den visuella kulturen samt praktiskt experimentera och undersöka estetiska uttryck i samband med det egna skapandet. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ i arbete med bild och form.

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att framställa bilder och utforma bildspråkliga budskap med hjälp av olika material, tekniker och uttryckssätt.
  • Förmåga att arbeta metodiskt utifrån ett konstnärligt förhållningssätt.
  • Förmåga att tolka, värdera och presentera olika typer av bilder och konstnärliga processer.
  • Kunskaper om bilders och visuella framställningars uttryck i olika genrer samt bildens funktion i samhället.
  • Kunskaper om arbetsmiljö och etiska förhållningssätt samt om lagar och andra bestämmelser inom bild- och formområdet.

Nivåer i ämnet bild

  • Nivå 1a1, 50 poäng. Betyg i bild som omfattar nivå 1a1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
  • Nivå 1a2, 50 poäng, som bygger på nivå 1a1. Betyg i bild som omfattar nivå 1a2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
  • Nivå 1b, 100 poäng. Betyg i bild som omfattar nivå 1b kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1a1 eller 1a2.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1a2 eller 1b.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search