Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dansteknik (DANE)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet dansteknik är till sin karaktär konstnärligt och innefattar träning i olika genrer och stilar inom scenkonstnärlig dans. Ämnet behandlar även hälsoaspekter med anatomi och träningslära.

Undervisningen i ämnet dansteknik ska syfta till att eleverna utvecklar fysiska färdigheter i att använda dansteknik och ett konstnärligt förhållningssätt i utövandet av dans. Kontinuerlig träning är centralt i dansteknik. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla och utforska danstekniska färdigheter genom att träna det kroppsliga minnet och utveckla sin förmåga att uppfatta nyanser i rörelseuttryck samt färdigheter i att utföra dessa. Undervisningen ska också leda till att eleverna närmar sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till teknikträningen. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av dansens olika komponenter i relation till varandra samt färdigheter i utförandet av dessa. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta dans med musikalisk lyhördhet och i samspel med andra samt förmåga att använda den rörelsevokabulär som är knuten till de olika genrerna. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förståelse av hur dansteknik och träning metodiskt byggs upp samt förmåga att ta ansvar för sin danstekniska utveckling.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla medvetenhet om sina egna mentala och fysiska möjligheter. Anatomins begrepp ska framför allt tränas genom praktisk användning vid träningstillfällena. Den fysiska träningen medför skaderisker. För att minimera dessa ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar ett skadeförebyggande förhållningssätt samt kunskaper om innebörden av hållbar dansträning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av arbetsmiljöfrågor knutna till dansteknikträning och vikten av ändamålsenliga lokaler.

Undervisningen ska innehålla praktiskt undersökande och reflekterande arbetsmetoder. Utifrån generell och individuell återkoppling ska eleverna ges möjlighet att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen i ämnet dansteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utöva dans och ta ansvar för sin danstekniska färdighetsutveckling.
  • Förmåga att reflektera över och utveckla sin dansteknik.
  • Färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter och till ett konstnärligt förhållningssätt.
  • Förmåga att i sin träning omsätta kunskaper om hållbar dansträning.

Nivåer i ämnet dansteknik

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
  • Nivå 4, 100 poäng, som bygger på nivå 3.

Nivåer i ämnet

search