Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Digitalt skapande (DIGA)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Digitala verktyg har en central roll i skapandet, utvecklingen och spridningen av konst och kultur. Ämnet digitalt skapande behandlar skapande och gestaltande processer med digitala verktyg och förhållandet mellan konstnärliga uttryck i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik.

Undervisningen i ämnet digitalt skapande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att kreativt skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik både enskilt och kollektivt. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av övergångar mellan analoga och digitala skapandeprocesser. Eleverna ska ges möjlighet att inrikta sitt digitala skapande mot olika uttryck. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om den program- och hårdvara som används för skapande inom olika estetiker samt om relevant dokumentation av skapandeprocessen. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla begreppsförståelse och förmåga att använda metoder för att analysera digitala uttryck både utifrån estetiska och tekniska aspekter och förhållningssätt. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika metoder och verktyg i digitalt skapande.

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att genom kunskaper om och färdigheter i ämnet bidra till ett aktivt kulturliv. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom digitalt skapande. Därför ska undervisningen ha experimentell och undersökande karaktär och ge eleverna möjlighet att arbeta med kombinationer av olika uttryck, till exempel bild, rörelse eller musik. Eleverna ska ges möjlighet att ta del av, diskutera och analysera digitalt skapade gestaltningar, produkter och konstverk samt att utveckla förmåga att bedöma konstnärliga och tekniska kvaliteter i digitalt skapande. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor om digitalt skapande utifrån hållbar utveckling och vad som är ett klokt handlande.

Undervisningen i ämnet digitalt skapande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om digitala och analoga skapandeprocesser.
  • Förmåga att planera, genomföra och dokumentera digitala projekt ensam och i grupp.
  • Färdigheter i att hantera digitala verktyg i skapande och gestaltning av olika uttryck.
  • Förmåga att analysera digitala uttryck utifrån estetiska och tekniska perspektiv.

Nivåer i ämnet digitalt skapande

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search