Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fartygsunderhåll (FARU)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet fartygsunderhåll behandlar underhålls- och reparationsarbete ombord på fartyg. Skador på fartyget eller fartygets utrustning kan leda till att besättning, passagerare, fartyg eller miljö utsätts för fara. Korrekt utfört underhålls- och reparationsarbete är därför avgörande för både säkerhet och hållbar utveckling.

Undervisningen i ämnet fartygsunderhåll ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra underhålls- och reparationsarbete ombord på fartyg. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter i relation till uppsatta kvalitetsmål. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och följa ritningar samt hantera material, verktyg och utrustning utifrån ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Arbetsmiljö och personlig säkerhet ska ha en central plats i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet samt att identifiera, förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ansvarstagande och förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka i olika yrkessammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om arbetsprocess och resultat.

I undervisningen ska arbetsuppgifterna vara konstruerade med utgångspunkt i situationer som eleverna kan komma att möta i sin yrkesutövning. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av arbetets komplexitet samt problemlösnings- och initiativförmåga. Undervisningen ska organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet fartygsunderhåll ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra underhålls- och reparationsarbete på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att hantera material, verktyg och utrustning på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i yrkessammanhang.

Nivåer i ämnet fartygsunderhåll

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search