Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Filosofi (FILS)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Filosofi är grunden till all vetenskap och ett ständigt pågående reflekterande samtal som berör alla aspekter av mänsklig kunskap och verksamhet. Ämnet filosofi behandlar grundläggande frågor om verklighetens natur samt om kunskapens och den mänskliga existensens villkor. Den filosofiska aktiviteten handlar om att identifiera, formulera och klargöra filosofiska frågor samt att tänka självständigt, kritiskt och analytiskt utifrån dessa.

Undervisningen i ämnet filosofi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om filosofiska frågor och teorier samt sin förmåga att delta i det filosofiska samtalet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tänkande i mötet med filosofi från olika tider och traditioner, vilket kan inspirera till att se tillvaron i ett vidare perspektiv, ge impulser att tänka i nya banor och utmana invanda föreställningar. Därigenom ska undervisningen ge möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att analysera och diskutera olika verklighetsuppfattningar samt olika kunskapsteoretiska och vetenskapsteoretiska ståndpunkter. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar sin förmåga att identifiera, analysera och ta ställning till existentiella, etiska och samhällsfilosofiska frågor. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera och tillämpa filosofiska begrepp samt sin förmåga att argumentera giltigt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt kritiska och självständiga tänkande samt sin förmåga till personliga ställningstaganden grundade på genomtänkta och välgrundade argument.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att tänka, diskutera och resonera analytiskt och kreativt om filosofiska frågor och teorier. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera filosofiska frågor till ett globalt hållbarhetsperspektiv och människors olika levnadsvillkor.

Undervisningen i ämnet filosofi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om filosofiska frågor och teorier.
  • Förmåga att hantera filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
  • Förmåga att urskilja och genomföra giltig argumentation.

Nivåer i ämnet filosofi

  • Nivå 1, 50 poäng.
  • Nivå 2, 50 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search