Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fiske (FISE)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet fiske behandlar yrkesmässigt arbete med fiske. I ämnet behandlas fiskets biologiska och tekniska förutsättningar samt hantering, förvaring, beredning och transport av fisk. Centralt i ämnet är hållbart nyttjande av fiskbestånd på naturens villkor samt åtgärder som bevarar den biologiska mångfalden.

Undervisningen i ämnet fiske ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom fiske. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av de biologiska sammanhangen och förutsättningarna för fiske i olika vattenmiljöer. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om den biologiska mångfaldens betydelse för hållbara ekosystem och fungerande ekosystemtjänster samt hur fiskenäringen kan utvecklas på ett etiskt samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika fiskarter och deras värde som livsmedel. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om skador och sjukdomar på fisk och deras orsaker.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och sköta teknisk utrustning och fiskeredskap på ett ändamålsenligt sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom yrkesmässigt fiske på ett etiskt och hållbart sätt med hänsyn till miljön. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv samt att göra riskbedömningar och vidta förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med användning av redskap och teknisk utrustning. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Genom observationer och fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av ekologiska samband vid kust och i sjöar och vattendrag.

Undervisningen i ämnet fiske ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika fiskarter och deras konsumtionsvärde samt om olika skador och sjukdomar på fisk och deras orsaker.
  • Kunskaper om ekologiska samband och om hållbar förvaltning av fiskevatten.
  • Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom fiske på ett etiskt och hållbart sätt.
  • Förmåga att använda redskap, teknisk utrustning och material i samband med fiske.
  • Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt fiske.

Nivåer i ämnet fiske

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search