Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Företagsekonomi (FOET)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Företagande och ett konkurrenskraftigt näringsliv är grundläggande förutsättningar för länders ekonomiska utveckling och välstånd. Ämnet företagsekonomi behandlar företagande i vid bemärkelse och belyser såväl ekonomiska som sociala och miljömässiga aspekter. I ämnet ingår marknadsföring, ledarskap och organisation, redovisning och kalkylering samt entreprenörskap.

Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av företagens roll och villkor i samhället, historiskt och i nutid. Här ingår företagens ansvar för hållbar utveckling samt ekonomiskt beslutsfattande i relation till demokratiska värderingar, etik och jämställdhet. Demokratiska rättsstater och socialt ansvarstagande företag är grundläggande för en socialt hållbar utveckling. Klimat- och miljöpåverkan samt snabb teknisk utveckling ställer krav på åtgärder som främjar en grön omställning. I detta skifte har företagen en nyckelroll. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbart företagande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av företagande samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som påverkar företagens verksamhet. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om företagens styrning och ledning samt om företagsekonomiska teorier och metoder. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur affärsidéer kan förverkligas samt om hur företag kan startas och drivas. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet, innovationstänkande och lust att omsätta idéer i praktisk verksamhet.

Företagsekonomi handlar om ekonomiska strategier som på olika sätt påverkar våra liv. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla intresse för ekonomiska frågor och vilja att söka ny kunskap inom området. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera företagsekonomiska frågeställningar.

Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen samt om hållbart företagande.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet.
  • Kunskaper om företagande.
  • Förmåga att använda metoder inom kalkylering och redovisning.
  • Kunskaper om företagens styrning, ledning och organisation.

Nivåer i ämnet företagsekonomi

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search