Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Formgivning (FORM)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Formgivning används inom många olika områden i dagens samhälle, till exempel inom hantverk och olika typer av produktutveckling. Ämnet formgivning behandlar estetiska aspekter på konsthantverk, slöjd och design. Det behandlar också tekniker, material, metoder och processer inom formgivningsområdet. Dessutom behandlar ämnet formgivningens betydelse för produkter och deras hållbarhet.

Undervisningen i ämnet formgivning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta konstnärligt och hantverksmässigt i specifika material. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan funktionell och konstnärlig utformning samt av samspelet mellan material, form, funktion och färg.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om formgivningsprocessen samt förmåga att från en idé formge något till en färdig produkt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur formgivning i olika material kan understryka och förmedla en tanke, en idé eller en känsla. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över och värdera det utförda arbetet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att presentera formgivna idéer och färdiga produkter och använda begrepp inom formgivningsområdet. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka samt inspireras av historisk och samtida formgivning och olika formgivare.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en öppenhet för att prova nya vägar. Den ska även leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att arbeta projektinriktat och problemorienterat.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta experimentellt med både traditionella och nyskapande konstnärliga metoder från ett eller flera valda design- eller slöjdområden. Exempel på områden är trä, metall, textil, glas och keramik. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussioner och reflektioner över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom formgivning.

Undervisningen i ämnet formgivning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att arbeta konstnärligt och hantverksmässigt med formgivning i specifika material.
  • Kunskaper om färg, form och funktion.
  • Förmåga att presentera formgivna produkter samt värdera designidéer och produkter.
  • Förmåga att tolka traditionell och samtida formgivning.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom formgivningsområdet.

Nivåer i ämnet formgivning

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search