Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fordon - elektronik och mjukvara (FORV)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet fordon – elektronik och mjukvara behandlar mjukvara samt elektroniska och digitala system för styrning och övervakning av olika funktioner i fordon. Ämnet behandlar även mikrodatorer och mikroprocessorer samt mätning och enklare programmering av system och komponenter i fordon.

Undervisningen i ämnet fordon – elektronik och mjukvara ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om elektroniska och digitala system, deras komponenter och funktion samt mjukvara i fordon. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om mikrodatorer och mikroprocessorer samt deras olika funktioner i fordon. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av mätutrustningar och metoder för mätning av olika parametrar i system och komponenter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra mätning och enklare programmering av system och komponenter i fordon.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur programmering av fordons mjukvara kan bidra till att främja ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet fordon – elektronik och mjukvara ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om elektroniska och digitala system och komponenter samt deras funktion i fordon.
  • Kunskaper om mjukvara i elektroniska och digitala system samt om mjukvarans funktion i fordon.
  • Kunskaper om mikrodatorer och mikroprocessorer samt deras funktion i fordon.
  • Kunskaper om olika typer av mätutrustningar samt metoder för mätning av olika parametrar i system och komponenter i fordon.
  • Förmåga att genomföra mätning och enklare programmering av system och komponenter i fordon.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda tekniska begrepp och uttryck.

Nivåer i ämnet fordon – elektronik och mjukvara

  • Nivå 1, 200 poäng.

Nivåer i ämnet

search