Fritidskunskap (FRIT)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Fritidskunskap är ett ämne med grund i fritidsvetenskap. Ämnet behandlar fritid och idrott utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Det omfattar även samband mellan olika levnadsvanor och människors hälsa.
Undervisningen i ämnet fritidskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om människors olika fritidsvanor och fritidsaktiviteter samt om fritidens och idrottens betydelse för människors hälsa, lärande och växande. På så vis ska undervisningen stimulera elevernas intresse för fritidsaktiviteter som främjar hälsa och rörelse. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur fritid har förändrats och om olika faktorer som påverkar människors fria tid, fritidsvanor och fritidsaktiviteter. De ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om fritidssektorns villkor och förutsättningar samt om fritidsmiljöer och fritidsaktiviteter som mötesplatser för människor. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur normer gällande könsmönster, jämställdhet och identitet relaterar till fritidsaktiviteter och idrottsutövande. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda centrala begrepp inom området.
Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av fritids- och friskvårdssektorn och idrottsrörelsen. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att reflektera över och diskutera olika levnadsvanor, fritidens och idrottens betydelse, centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder.
Undervisningen i ämnet fritidskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om fritidens betydelse samt om fritidsvanor och fritidsaktiviteter.
- Kunskaper om fritids- och friskvårdssektorn och idrottsrörelsen.
- Kunskaper om hur olika levnadsvanor påverkar människors hälsa.
Nivåer i ämnet fritidskunskap
- Nivå 1, 100 poäng.