Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Geografi (GEOG)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Geografisk kunskap har sitt ursprung i människans behov av att upptäcka och förstå sin omvärld. Ämnet geografi är tvärvetenskapligt och integrerar naturvetenskap och samhällsvetenskap utifrån rumsliga perspektiv. Studier i geografi ger kunskaper om processer på jorden, föränderliga och varierande livsmiljöer samt människors livsvillkor på olika platser. Med kunskaper i geografi får människor redskap att förstå komplexa system på jorden. Denna förståelse är central i arbetet för en hållbar utveckling.

Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att analysera samband mellan natur, människa och samhälle på olika platser på jorden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om naturprocesser och människans verksamheter, hur de är integrerade och påverkar varandra samt hur natur- och kulturlandskap formas över tid. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om bakgrunden till skilda klimat och orsaker till klimatförändringarna. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om befolkningsutveckling och livsvillkor i olika samhällen lokalt, regionalt och globalt. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att analysera risker för naturkatastrofer, samhällens sårbarhet och anpassningsmöjligheter på olika platser.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att analysera och reflektera över vår tids och framtidens globala utmaningar som rör nyttjande av naturresurser, intressekonflikter, geopolitik och globalisering. Vidare ska eleverna ges möjlighet att analysera frågor kopplade till hållbar utveckling och hållbar samhällsplanering där ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska perspektiv integreras. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om vetenskapliga förklaringar till klimatförändringarna och deras konsekvenser för samhället. Eleverna ska ges möjlighet att analysera samband mellan natur och människa för att kunna värdera olika lösningar och utveckla handlingsberedskap i aktuella frågor.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda geografiska begrepp, modeller, metoder och verktyg för att studera rumsliga förhållanden, mönster och processer. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att formulera geografiska frågor och göra rumsliga analyser av omvärlden för att därigenom utveckla förståelse av hur geografisk kunskap produceras och hur geografisk information används i samhället.

Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer på olika skalnivåer.
  • Förmåga att analysera samband mellan natur, människa och samhälle i frågor som rör intressekonflikter, hållbar utveckling och pågående klimatförändringar.
  • Förmåga att använda geografiska begrepp, modeller, metoder och verktyg för att undersöka geografiska frågor och presentera resultaten.

Nivåer i ämnet geografi

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search