Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Grafisk illustration (GRAF)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Grafisk illustration behandlar utformningen av visuell kommunikation, vilket har en stor plats i både kultur- och samhällsliv. Ämnet grafisk illustration behandlar den kreativa gestaltningsprocess där grafiskt material utformas.

Undervisningen i ämnet grafisk illustration ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i hur grafiska illustrationer skapas och används för kommunikation. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att på ett metodiskt och kreativt sätt arbeta med grafisk illustration med tillhörande tekniker och verktyg. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i grafiska ämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att motivera val av uttryckssätt utifrån målgrupp, kontext och syfte. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera och utvärdera egna och andras illustrationer utifrån funktion, tongivande stil och uttryck inom grafisk illustration. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om arbetsmiljö.

Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och lust att utveckla ett personligt uttryck. Genom att behandla den grafiska illustrationens gestaltningsprocess, från idé till slutprodukt, anpassad för tilltänkt medium, ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar entreprenöriell förmåga och förståelse av hur den grafiska gestaltningsprocessens delar och helhet hänger samman. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor om hur visuell kommunikation utformas och förmedlas.

Undervisningen i ämnet grafisk illustration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om grafisk illustration.
  • Färdigheter i att skapa grafiska illustrationer.
  • Förmåga att planera och genomföra grafiska illustrationsprojekt inom givna ramar.
  • Förmåga att analysera och utvärdera grafiska illustrationer.

Nivåer i ämnet grafisk illustration

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search